Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 7 mars 2015

Utveckling februari

Portföljen är nu äntligen uppdaterad. Då jag flyttade över ETF:er från mitt fondkonto blir det lite lurigt att mäta utvecklingen, detta då jag tog med mig en procentuell vinst/avkastning som de hade, inte minst från dollarstärkningen. Men utifrån min vanliga beräkningsmetod blir avkastningen under februari 8 %. Det stämmer dock inte med tanke på ETF:erna, utan mer måttliga 2,57 % som portföljrapporten ger är det korrekta under februari månad. Samtidigt steg SIXPRX med 8,08 %, vilket naturligtvis ger underkänt till utvecklingen under februari visavi index.

Händelser:
- ICA Gruppen kom med sin årsredovisning som ogillades av marknaden. Även GN Store Nord rapporterade, dock i linje med förväntningarna. Visa och Alfa Laval rapporterade i slutet av januari.
- HCP sjönk då USA gick bättre/räntehöjningar kanske kommer framöver. Detta verkar dock inte vara anledning att oroa sig, iaf enligt en skribent på Forbes, och jag är kvar lång i aktien.
- Utdelningen kom in från HCP (och givetvis ETF:erna).
- Visa matar på med nya satsningar, bland annat har man ingått samarbete med Costco och ska även satsa på "Connected Car Commerce Experience" med Pizza Hut
- SCA:s VD fick sent omsider sparken men hann dessförinnan komma med en bra rapport

Bäst har Alfa Laval och Visa gått under februari, både över 5 %, medan både HCP och ICA Gruppen backade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.