Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

söndag 8 mars 2015

Elisa Oyj till portföljen

"Elisa is the market leader in mobile subscriptions in Finland, and number two in mobile subscriptions in Estonia. Elisa holds a strong position as a network service provider in Finland and Estonia." (Annual report 2014, sid. 7).

Elisa har ett marknadsvärde på cirka 4100 MEUR (upp mot 38000 MSEK), och verkar vara en ganska stabil teleoperatör. Aktien har uppvärderats nu på sistone och idag ligger yielden på cirka 5,3 %. Det jag framförallt fastnar är att man verkar ha en god marknadsandel i både Finland och Estland, men där det finns fortfarande lite utrymme för tillväxt i Estland. Man verkar också arbeta med "New Services" för att få bättre tillväxt, bland annat "Cloud services", "IT Outsourcing" och "Application Development" (sid. 9, Corporate Customers Business, Kapitalmarknadsdag 2014). Det verkar framförallt vara i de här segmenten, tillsammans med datatrafiken, man söker efter tillväxt:

"Full-year revenue is estimated to be at the same level as in 2014. Mobile data, ICT and new online services are expected to increase revenue. Full year EBITDA, excluding non-recurring items, is anticipated to be at the same level as in 2014. Full year capital expenditure is expected to be a maximum of 12 per cent of revenue. Elisa’s financial position and liquidity are good." (Annual report 2014, sid. 19).

Målet är en tillväxt som växer över industrigenomsnittet, och höga marginalet. Man har som mål att dela ut 80-100 % (!) av "net profit", vinstmarginalen om jag översatt termen korrekt (korrigera gärna). Utdelningen spretar lite, bland annat med en del extrautdelningar etc., men verkar ändå sakta ta sig uppåt. Uppenbarligen tjänar företaget pengar, men däremot så händer det inte så mycket med tillväxten. Pengar kommer in, men frågan är om tillväxten kan tillkomma.

Hållbarhetsarbetet tycker jag förefaller vara helt ok. Jag tycker inte heller det är orelevant att bolaget i till skillnad från TeliaSonera och Telenor (1, 2) inte verka göra några skumraskaffärer, vilket i sig är grund nog för mig att inte investera i något av de företagen.

Elisa har som nämnt gått upp senaste tiden och har idag ett P/E på 17,4 (Bloomberg). Aktiekursen har också tagit sig förbi analytikernas genomsnittliga rikturs.

Jag tycker ändå företaget ser intressant ut. För mig är de bärande argumentet här hållbarhetsaspekten (inte minst visavi TeliaSonera och Telenor), samtidigt som utdelningen ser god och stabil ut med stöd av starka finanser, även om en invändning är att man delar ut för stor del. Jag tror dock att man kan hitta viss tillväxt med sina nya satsningar. Dessutom får jag en exponering mot euron, vilket jag varit ute efter ett tag. Nedsidan känns också begränsad, speciellt med den höga utdelningen. Bolaget är relativt litet men verkar ändå ha befäst sin position i Finland. Ska man tro den här artikeln i Reuters har telekom i Europa mer uppsida.

Mina kunskaper i värdering är fortfarande högst begränsade men utifrån nuvarande kurs och riktkurser tror jag ett bra ingångspris vore runt 20 EUR.

Någon annan som tittat på bolaget? Endast 46 ägare hos Avanza.

*

Placeras STOCKholmsbörsen har tagit upp bolaget nyligen (cirka 2.25 in i sändningen), och tog upp den höga utdelningen men att aktien "rallat" nu och att man kanske ska se om den trillar ner lite innan inköp. Helt klart en (omedveten) inspirationskälla till att jag hittade bolaget/aktien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.