Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 7 mars 2015

Lärdomar från Vardia - reviderade portföjregler

Haveriet i Vardia fick mig att fundera igenom mina portföljregler både en och två gånger, och jag har därför gjort en del ändringar.

Det viktigaste är att jag hårdare har begränsat hur stor andel ett innehav får utgöra i portföljen, från tidigare 25 % som nu har sänkts till 15 %. De innehav som nu går över den gränsen kommer att få sin portföljandel sänkt genom inköp av de andra företagen på bevakningslistan. Man kan säkert diskutera hur stor andel ett företag kan utgöra, jag hade tidigare en storslagen syn att jag måste våga maximera de innehav jag verkligen tror på. Men Vardia-fallet påminde mig om att det inte finns några garantier. Därför vill jag se till att ha iaf en viss riskspridning, jag tycker 15 % fortfarande utgör en hyfsat stor andel av en portfölj. Lite tråkigare blir det då man kan missa aktier med stark utveckling, men något som jag påminner mig om (har för mig att detta kommit upp på någon av alla bloggar som kommenterat Vardia) är vikten av att minimera risk, inte att maximera avkastning.

I övrigt är portföljreglerna intakta. Däremot tröttnade jag på Cloetta efter deras rapport, men framförallt beskedet att de inte kommer att ge utdelning i vår, detta även om många har kvar positiv syn på bolaget. Jag har redan konsument-aktier i min portfölj/bevakningslista i form av ICA Gruppen, Nike, och även SCA samt UPS kan nog till stor del räknas in till denna skara. Då blir återigen diversifieringen viktig, det blir för mycket för en konsumentaktie till, och dessutom finns det andra intressanta aktier.

Det tredje är att Munich Re tas bort från bevakningslistan. Detta då jag helt enkelt inte förstår hur man ska försöka få grepp om risker i försäkringsbolaget. Istället finns nu som kandidater Norway Royal Salmon, de spännande tyska företagen SAP och Contintental (som jag länge kikat på), samt Kakao i certifikat (som jag också kikat på ett bra tag).

Portföljen med bevakningslista och portföljregler finns samlade på en sida.

*

UPPDATERING: SAP och Continental var alldeles för ogenomlysta av mig. Håll koll på bevakningslistan för vad jag kikar på, den uppdateras kontinuerligt. Är något av dessa fortsatt intressant står de med där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.