Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 23 januari 2015

Industrivärdens sorger och uppgång

Ett av mina portföljbolag är SCA. Det är välkommet att Svenska Dagbladet Näringsliv vågar granska finansmarknaden och SCA. Det är lika välkommet att Industrivärden nu ser ut att normaliseras. Däremot blev jag lite snopen, hade trott jag skulle köpa en post efter en nedgång i Industrivärden, men de hann föregripa marknaden.

Sedan tycker jag de här typen av uttalanden är högst anmärkningsvärda. Makt förpliktigar, det gäller även gentemot aktieägare. En granskning måste man kunna klara då.

2 kommentarer:

  1. Jag läser det som att dom s.k otroliga resurserna måste vara Stiftelsen och Kassan och den sidan med Boman och Nyren m.fl och dom läser av det rätt och det är helt korrekt att det är SCA som missköts med förruttnad kultur och när den visades upp offentligt så måste agera och då är det Sverker som sitter på den bollen och givet att han dessutom är på övertid och allt annat lika inte har mer att ge så är det helt korrekt att han ska pensioneras. Man sätter honom i frysboxen och tyvärr blir det lite fult när Sverker inte kan läsa av spelet korrekt men det är ju bara ytterligger ett kvitto på att han ska pensioneras. Det är SCA som är problemet och det fattade också VD'n som direkt tog tag i den bollen. Att det inte blir som Sverker troode stärker caset, Out.
    /jonnysvedan

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.