Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 29 januari 2015

Degiro - öppnat konto

Då har jag nu öppnat konto i Degiro. Det börjar märkligt, då man måste föra över pengar för att få tillgång till handelsplattformen. Det tog flera dagar innan betalningen registrerades. Nu går det dock att logga in på den, men då måste jag maila id-handling samt uppgift om bank-konto till Degiro för att kunna ta ut kontanta medel. Tycker svenska internetmäklarna kommit väldigt mycket längre här. Känns inte stabilt att maila iväg bank-konto-uppgifter.

Det andra problemet är att man inte erbjuder ISK, vilket gör det inaktuellt för mig att handla på plattformen.

Det tredje är att vissa aktier inte går att hitta, nu senast var det Whistler Blackcomb som rimligen borde finnas. Jag hittar det helt enkelt inte.

Men med det sagt så är det fortfarande lysande att Degiro kommer in på den svenska marknaden. Det är fantastiskt att kunna söka direkt på plattformen exempelvis bland Australiensiska aktier. Principiellt har jag mindre problem med om plattformen inte är optimal så länge man erbjuder så vitt spann av marknader. Det är ett skämt att man måste lägga telefonorders för handel i den största delen av världen hos svenska Internetmäklare. Jag hoppas verkligen det här gör att de ser till att öppna upp digital handel av aktier i fler länder. I annat fall, och om Degiro ser till att erbjuda ISK, så är vägen dit inte lång.

Någon annan som provat Degiro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.