Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 21 oktober 2014

Lundaluppen och uppdateringar

Lundaluppen lägger ner sin blogg. En stor sorg för bloggosfären. Jag hittar inte citatet nu, men har för mig att han någonstans skrev att han bloggat när han själv velat/kunnat, och aldrig stressat fram inlägg (med reservation för att detta kommer från mig själv). Men enligt samma devis blir det här. Hösten har varit väldigt mycket annat, och knappt tid att hålla koll på börskurser.

Jag har även sålt mina aktier i Nike i behov av kapital. Annars har inte mycket hänt med bevakningslistan (inte helt uppdaterad just nu), Bulten ligger kvar på nåder (rapport i veckan), storbubblaren Mongolia Growth Group har bytts ut mot den inte lika stora jokern Cloetta. På bevakning för att eventuellt plockas in ligger nu också Hexpol och Trelleborg. Åker Bulten ut blir någon av dem ersättare, men presterar Bulten kommer den att vara kvar, antagligen tillsammans med Hexpol eller Trelleborg. I sådana fall blir det totalt 13 aktier.

Hexagon funderade jag starkt på att lägga in på bevakningslistan efter att lyssnat på Börspoddens intervju med Ola Rollén, men då Hexagon till delar har leverans till försvarsindustrin [1, 2] blir ej detta tyvärr fallet. Här har även Alfa Laval viss distribution, men jag vill vara mycket restriktiv med investeringar som rör den sektorn.

Jag har också satt upp något jag kallar för kärninnehav, som ska vara fokus i portföljen: HCP, Castellum, Alfa Laval, SCA, Industrivärden, ICA Gruppen och Nike. Mixen är vald utifrån de kriterier jag arbetar efter. Jag har naturligtvis som ambition att ha alla innehav på min bevakningslita i den portfölj jag eftersträvar, men jag ser detta som en bra bas utifrån riskspridning, tillväxt och utdelningstillväxt. Även Trelleborg skulle kunna kvala som ett kärninnehav.

Vi får se, kanske kommer nästa inlägg imorgon, eller om en månad. Hoppas ni läsare står ut med det, men på något annat sätt kan jag inte hantera denna bloggen. Nu är det i vilket fall väntan på många spännande rapporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.