Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

onsdag 1 oktober 2014

Cloetta till portföljen och portföljutökning

Efter mycket om och men har jag nu beslutat mig för att lägga in i Cloetta till min kommande portfölj. Företaget är helt enkelt för spännande för att missa, med flera rekommendationer på sistone [1, 2, 3].

Jag har haft mycket svårt för att utöka den tilltänkta portföljen från 12 till 13 aktier, då jag inte vill ha den för stor, men det finns helt enkelt ingen av de andra aktierna som jag vill ta bort. Jag har arbetat hårt för att ha en diversifierad portfölj som också uppfyller mina kriterier (se bevakningslistan/portföljen). När portföljen är klar kommer där att finnas fastighet (HCP, Castellum), industri (Alfa Laval, Industrivärden, Bulten*), konsument (ICA Gruppen, Nike, Cloetta), internet/teknik (Bahnhof), ny energi (REC Solar), hälsovård (GN Store Nord), skog/konsument (SCA), finans m.m. (VISA). Möjligen blir det viss övervikt i konsument, men SCA ser jag som bredare med tanke på deras skogsinnehav. ICA Gruppen och Nike ser jag dock ingen risk för under lång tid framöver, medan Cloetta ser ut att ha framtiden för sig. Både ICA Gruppen och Cloetta gör varor som folk trots lågkonjunktur antagligen kommer köpa, medan Nike har ett mycket starkt varumärke (vilket även gäller för ICA och Cloetta).

Är det något som eventuellt kommer att åka ut (utöver Bulten som eventuellt byts ut, se nedan) är det dock trots allt ändå nog någon av de tre konsumentaktierna (med tanke på att de ändå är i övervikt i portföljen), Rec Solar (osäker bubblare) eller Visa (som haft svårt med tanke på Rysslandsexponeringen). Men nu är det totalt stopp. Mer än 13 aktier får det inte bli. Är det något som jag tycker saknas är det möjligen bygg, men jag gillar inte Skanska-aktien, och har inte hittat några andra intressanta. Den exponeringen ges dessutom genom Industrivärden.

* Bulten är endast kvar på nåder i portföljen. Vid nästa rapport kommer utvärdering att göras. Om Bulten byts ut då blir det antingen Trelleborg eller Beijer Alma som plockas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.