Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 21 juli 2014

Räkna avkastning

Uppdatering 8/8: Jag är fortfarande osäker på om nedanstående stämmer. Vet något bättre besked/tips, skriv gärna i kommentarsfälten./

Nu har jag hittat en formel för att räkna på avkastningen. Den är hämtad från kommentarsfältet i ett inlägg från Finanskvinnan (kommentar från Finanskvinnan). Formeln är enligt följande, här för enkelhetens skull redovisat per månad, även om samma formel kan användas för olika tidsperioder:

>> (Marknadsvärde-nyspar under månaden)/föregående månads anskaffningsvärde.

Enligt kommentaren från Finanskvinnan så gäller också följande: "Och i nysparsumman så räknar jag också av ev uttag". Jag hänger inte riktigt med här. Betyder detta alltså att då man istället för sparande eventuellt har gjort ett uttag (förhoppningsvis i undantagsfall) blir formeln enligt följande?

>> (Marknadsvärde+uttag under månaden)/föregående månads anskaffningsvärde.

Tacksam för input!

UPDATE:
Allt verkar stämma. Jag trodde det blev fel först, men det var för att jag i första räkningen endast utgick från insatt summa, inte dåvarande anskaffningsvärde. Däremot ändrar jag formeln en aning för att slippa räkna omvänd procent, och använder istället utveckling i kronor/värde minus insättning/plus uttag enligt följande:

(Värdet -insättningar (eller +uttag, om endast uttag) under månaden)(-Anskaffningsvärde)/(värdet -insättningar (eller + uttag, om endast uttag). 

Kortare uttryckt: utvecklingen i kronor/föregående månads anskaffningsvärde.

Säg gärna till om ni ser några tokigheter. Stort tack till Finanskvinnan för uppslaget!

Nu kommer jag äntligen snart (efter att xcl-arken är ifyllda) kunna redovisa utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.