Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

onsdag 2 juli 2014

Halvårbokslut 2014

Noterar att många i bloggkollektivet går igenom avkastningen hittills i år. Jag har svårt att se att det är relevant för mig just nu. Hela aktieportföljen omplacerades i maj i år, och mitt fondkonto öppnade i februari i år. Då jag har gjort om hela min strategi (som var obefintlig 2012 och 2013) blir redovisningen  av avkastningen missvisande. Jag räknar utifrån den totalt insatta summan vilket gör att även 2012 och 2013 ingår för aktiekontot (start i början av 2012).

För aktieportföljen ligger totalavkastningen ungefär på 1,1 %, medan fondportföljen (start 2014-02-28) ligger på 5 %. I år har SIXPRX gått upp 10,10 %. Sedan fondportföljen startades är SIXPRX upp 5,72 %. Inte så bra resultat för mig med andra ord. Men med tanke på hur nya/uppdaterade portföljerna är hoppas jag att jag med de mer långsiktigt strategierna kommer att klättra om SIXPRX vart det lider. Omvänt är jag glad att överhuvudtaget ligga på plus i aktieportföljen med tanke på den stora mängd affärer (läs betalat courtage) jag gjort under våren.

Jag räknar som nämnt avkastning utifrån den totalt insatta summan (skatteeffekt exkluderad). Tittar man bara på graferna i Avanza, vilket dock inte är detsamma som totalavkastning om jag förstått det rätt, ligger jag på 7,95 % för aktieportföljen och 10,74 % för fondportföljen i år.

(Den korta tradingportföljen har inte startats än).

PS. Hur räknar man avkastning på längre tid medan man samtidigt gör månatliga överföringar? DS.

2 kommentarer:

  1. Hej det finns väl olika sätt men jag har nyligen börjat att helt enkelt mäta min totalavkastning som Nuvarande totalvärde - Startvärde - alla insättningar i form av inköp + alla utdelningar eller försäljningar.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset (och för första kommentaren på bloggen)! :-) Skall sätta mig med xcl-arken när lite mer tid ges.

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.