Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 10 juli 2014

Analys: FinnvedenBulten

Trots semester har jag haft väldigt mycket att göra. Idag har jag i alla fall lite tid och tänkte därför ta upp ett av mina innehav: FinnvedenBulten. Bolaget rapporterar sin Q2:a imorgon.

Verksamhet

FinnvedenBulten kommer - mer info lär komma i kvartalsrapporten - att bli enbart Bulten. Man kommer då att fokusera helt på fästelement. Här brister jag lite då jag haft svårigheter att greppa den exakta innebörden, men fästelement förefaller vara just element som hjälper till att fästa olika delar, typ skruvar. Bulten är verksamt i stora delar av Europa, men bland annat också i Ryssland och Singapore. Börsvärdet är i skrivande stund 1 725,30 MSEK (siffra från Avanza).

Vad anser jag då om företaget?
Nedanstående är en anpassning utifrån min aktieanalys. Förhoppningsvis kommer jag kunna använda nedanstående modell vidare också.

- Kursgraf/utveckling
FinnvedenBulten har gått som en raket och sedan botten (räknat från 2013-05-06) är kursen upp 197,10 %.

- Värdering
Kursrusning har dock inte avskräckt mig. Enligt Placera har värderingen dock legat 30-40 % under andra fordonsunderleverantörer. P/E-talet har gått upp en aning och ligger nu på ca 19, medan det förväntade vid nyår ligger på runt 10 (siffror från Bloomberg).

- Går företaget med vinst?
Ja.

- Riktkurser/tillväxt
Det är här det här blir ett intressant "case". Handelsbanken kommenterade senaste rapporten, och sade där att "Jag tror att de kan fortsätta att växa på det sättet resten av året. Det är svårt att hitta något annat tillverkande bolag som växer på samma sätt." Dessutom kommer de pengar som fås av försäljningen av divisionen Metal Structures att använda till organisk tillväxt, + eventuellt något extra till aktieägarna.

Det är få företag som bevakar bolaget, men Handelsbanken har höjt riktkursen/prognosen kontinuerligt under en period. Även Carnegie har börjat bevaka bolaget och satt en riktkurs på 100 SEK. Prognoser för bolaget svajjar dock en aning.

 - Omvärldsanalys och risker
Det är svårt att veta/förstå exakt hur konkurrensfördelen ser ut. Men utifrån det Handelsbanken talar om rörande fortsatt organisk tillväxt inger det mig tro på bolaget i framtiden. Bolaget har också en samägd produktion i Ryssland, så det borde komma information om hur den kan påverkas av världskriserna i rapporten.

- Utdelning
Bolaget har som mål att dela ut en tredjedel av nettovinsten efter skatt.Utdelningen har nu fyra år i rad legat på två SEK. Min förhoppning är att denna kommer att höjas i takt med att bolaget blir mer spetsigt med fokus på element. Det blir också intressant att se hur vinsten från försäljningen av den andra divisionen kommer ges ut till aktieägarna.

- Risker
Stort konjunkturberoende att vara i fordonsindustrin. Risk med Ryssland.

- Hållbarhet
Bolaget ser ut att arbeta aktivt/vara medvetna om och med frågorna.

- Kommentar
Jag tycker bolaget forsatt ser mycket intressant ut. Med tanke på hur litet det är sett till börsvärde ser jag inte varför det kommer kunna fortsätta expandera kraftigt. Kommentaren som analytiker ger om den organiska tillväxten ger också tro inför framtiden. Jag har satt en skyhög målkurs på 200 SEK, men tror inte alls det är orealistiskt. Imorgon vet vi mer.

Vad säger ni: hiss eller diss?
/Aktiebubblaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.