Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 28 december 2015

2016 - portfölj och trading

Lite komplettering till min nyårslista.

Utvärdering
2016 måste jag fundera på om det är värt att ha kvar både UPS och GN Store Nord. GN Store Nord är som tidigare nämnt skyhögt värderat, medan UPS har en hög skuldsättning även om de ger bra utdelning. Mycket avgörs dock antagligen av hur det gått för UPS i jul-ruschen.

Trading
Det andra är att jag funderar på en trading-portfölj. Det är helt enkelt för roligt att köpa aktier. Summan som sätts in (på ett separat konto) kommer dock vara mycket låg. Tar pengarna slut så är det roliga slut. Inga nya insättningar får göras förrän tidigast 2017. Här kommer jag återvända delvis till hur det var i början och gå "på magkänsla", vilket naturligtvis är en katastrofal strategi, men som sagt, det är lite för roligt med aktier. Målet är total avkastning utan några djupare analyser. Jag utgår redan nu från att det inte kommer gå särskilt bra, men vill iaf prova. :-)

Min portfölj som jag har idag och bygger upp är jag nöjd med, och är även mkt nöjd med att transaktionstakten är såpass låg. Det är fortfarande min strategier för den som gäller, trading-portföljen får snarare ses motsvara typ några biobesök.

Mina nyårslöften vad rör aktier blir med andra ord detta:
- Få klart hela portföljen
- Fortsatt revidering av innehav enligt mina kriterier (se ovan)
- Få igång ETF-sparandet igen
- Starta en trading-portfölj
- Blogg-inlägg kommer endast skrivas när jag själv känner att det hinns med (portföljen är dock alltid uppdaterad. Kommer däremot antagligen inte redovisa trade-portföljen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.