Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 30 september 2014

TeliaSonera i frontier-land

Nyligen tog jag bort Mongolia Growth Group (YAK) från min bevakningslista. Jag har tyckt att Mongoliet verkar vara ett spännande land att investera i, något som YAK också menar. Men företaget känns alldeles för osäker, samtidigt som det är noterat i Kanada och således har ett ganska högt courtage. I alla fall för mig när jag ska investera i en bubblare. Dessutom har knappast aktiekursen varit särskilt upplyftande om man ser sedan start, -52,5 % enligt Avanzas redovisning.

Men nyligen hittade jag en ny spännande ETF: Global X Central Asia & Mongolia Index ETF (AZIA). Såhär sammanfattar Global X: "Although the capital markets in many Central Asian countries are underdeveloped, the Global X Central Asia & Mongolia Index ETF (AZIA) provides cost-effective exposure to Mongolia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan by investing in foreign listings of Central Asian companies as well as in companies that derive revenues from the region."

Det här är absolut något jag skall hålla ögonen på framöver, och eventuellt ta in i min fondportfölj. Något som däremot förvånade mig var att "Sweden" fanns med i innehaven, med 4,7 % av portföljen (se sid. 2). Kikar man lite närmare på innehaven är detta dock helt och hållet vikt åt TeliaSonera. Där ser man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.