Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

söndag 7 september 2014

Näthandel på tyska börsen

"Få svenskar har däremot tillgång till näthandel i Frankfurt", skriver Avanzas Hemberg i ett inlägg som bland annat tar upp Zalandos eventuella börsnotering. Det är helt korrekt. Men kanske är det hög tid att göra att detta blir verklighet? Jag använder Avanza, framförallt då deras tekniska plattform är oerhört välutvecklad. Men ska man köpa tyska aktier behöver man ringa in sin order. Courtaget är också dyrt, på 20 EUR som minimum.

Nordnet erbjuder sedan länge möjligheten att handla tyska aktier direkt över nätet. Courtaget är också billigare, med endast 9 EUR som minimum.

Kanske blir Zalandos eventuella notering något som medför att Avanza också inför möjligheten att handla aktier via nätet i Tyskland. Jag hoppas verkligen det. Som Europas ekonomiska motor, tillsammans med den geografiska närheten till Sverige, känns det som det vore helt rätt och mycket spännande!

2 kommentarer:

  1. Håller helt klart med. Man kan ju tycka att de borde åtminstone vara nära att matcha Nordnet. Men det där med att ringa in order är en liten spärr jag aldrig riktigt har lyckats ta mig över eller är det kanske så att jag aldrig ha hittat ett tillräckligt intressant bolag för att "orka" göra det. :)

    SvaraRadera
  2. Jag är likadan här :). Och håller verkligen med, förstår inte riktigt vad problemet är. Men får hoppas att det kommer!

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.