Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 3 juni 2014

Vikten av likvider

Dagar som denna, när börsen går neråt, påminns jag om två saker: 1. Varför jag har valt att lägga upp mina investeringar som jag gör. 2. Vikten av kassa.

Om man börjar med den första punkten: jag har inte ett jättestort kapital om man ser det totalt. Att jag inte har ett jättestort kapital och vill ha tillgång till i alla fall en del av det vid oförutsedda utgifter samt inte behöva röra aktiekapitalet är en av grunderna till att jag har en totalsumma som jag satt in i mitt aktiesparande, och nu samtidigt månadssparar på ett fondkonto (båda ISK). Genom att jag alltid har minst 10 procent på fondkontot i lågriskfonder gör det också att jag har snabb (nåja, några dagar iaf) tillgång till pengar i det fall det krisar sig på något sätt. I värsta fall skulle jag också kunna sälja mina aktiefonder (även om jag sparar långsiktigt även i fonder), och då slippa risken för att det varit ett stort kursfall (som kan vara i en aktie), tack vare fondernas långsamma uppdateringstakt. Dessutom jämnar månadssparandet ut risken. Skulle jag istället enbart haft kapitalet i aktier hade det kunnat leda till stora värdeförluster om jag behövt detta, en dag som denna när börsen faller. Hela poängen med att investera i aktier (långsiktigt) hade då också gått förlorad.  När sparandet i fondkontot gått upp till tillräckligt relativa höga nivåer kan jag överväga fler insättningar på aktiekontot, men så ser läget inte ut nu.

Min begränsade insättning på mitt aktiekonto för mig också till min andra punkt, vikten av kassa/likvider. Även om jag har en fix summa aktiekapital så är det ändå av vikt för mig att vid/efter aktieinvesteringar se till att ha kvar en del i kassa. På det sättet kan jag gå in i de aktier jag redan har och ser som lämpliga investeringar när respektive kurs faller och få ner inköpskursen. Ett tydligt exempel på vikten av kassa för att kunna göra återinvesteringar i aktier jag har skedde igår. Innan helgen meddelade VD:n för GN ReSound att han slutar. GN ReSound är en av två divisioner inom GN Store Nord (GN ReSound arbetar med hörapparater och GN Netcom med headset). Köpenhamnsbörsen höll stängt även i fredags, så det var först igår detta fick effekt. Kursen rasade, och vid öppning låg den på 140,5 DKK, vilket är lägre än mitt inköpspris (courtage exkluderat dock). Redan igår senare på dagen återhämtade sig kursen och ligger i skrivande stund och pendlar runt 147 DKK. Det hade alltså för mig varit ett mycket lämpligt läge att öka innehavet igår morse i GN Store Nord. Att en analytiker dessutom säger att kursnedgången var en överreaktion stärker bara min syn på att det hade varit lämpligt att öka innehavet igår. Men det gick ju då inte ;-)

Till slut tar ju kassan slut om jag enbart gör återinvesteringar eftersom kapitalet är begränsat, men att alltid försöka ha en viss kassa i aktieportföljen är i vilket fall en lärdom jag tar med mig från den här dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.