Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 2 juni 2014

Välkommen! Bloggstart och om min portfölj

Det här inlägget har redan hunnit bli inaktuellt. Jag har en kort tradingportfölj och en lång portfölj med månadssparande numera. Läs mer här.

Så, efter mycket om och men, och framförallt efter att drivit min närmaste omgivning till nästintill vansinne med prat om "aktierna"*, så återfinnes jag nu här bloggandes. Precis som många andra i den här bloggosfären har jag valt att vara anonym. Jag tror dock det går att utvecklas på ett bra sätt i sitt investerande genom bloggandet. Kommentarer mottages tacksamt.

Så, vilken investerare är jag? Då jag har ett maximalt insatt aktiekapital (jag sätter alltså inte in mer), som inte är alltför högt, måste jag - menar jag - leta aktier som ger direkt kursökning. Det kan naturligtvis även högutdelare ge, men fokus är alltså snarare kursökning än direktavkastning. Att sitta och vänta i flera år på utdelningar med en begränsad insatt summa är jag alltför rastlös för (hade jag haft mer kapital däremot...). Det betyder dock inte att jag plockar på mig vilka lotto-aktier som helst, men gör samtidigt att det blir viktigt för mig att se en, i bästa fall, direkt värdestegring av insatt kapital. Min portfölj hittar ni under "Portfölj-länken", som också finns till höger i menyn. Allt redovisas, men alltid enbart i procentuell viktning - aldrig i kronor och ören. Portföljen är nyligen "vårstädad", med samtliga köp under maj månad i år, så för närvarande finns inga köp i pipeline. Däremot använder jag en viss del, totalt max 15 %, av kapitalet i portföljen till så kallade "kryddor", där jag med andra ord också oftast ligger kort. Just nu är det i solcellsföretaget REC Solar ASA (RECSOL).

Jag har som det står i beskrivningen en begränsad aktie-/ekonomisk kunskap. Den här bloggen kommer därför också handla om hur jag lär mig om denna värld. Alla korrigeringar/hjälp mottages tacksamt och en reservation för felaktigheter är tveklöst på sin plats. Just nu handlar det om att förstå P/E-tal, rörelseresultat och rörelsemarginaler. De två senare verkar vara extremt viktiga fundamenta vid aktieanalys.

Välkomna! /Aktiebubblaren

*För övrigt kanske inte särskilt bra betyg till min pedagogiska förmåga. Lundaluppen har sammanfattat problematiken med att prata investeringar med närstående/i sociala sammanhang på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.