Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

måndag 29 juni 2015

Ändringar i bevakningslistan

Precis som alla andra aktiebloggare (?) sitter jag klistrad framför ekonominyheterna om Grekland. Men vad gäller min portfölj är jag kvar lång och funderar på intressanta case. Däremot har jag gjort ett par ändringar. Elisa åker ut från bevakningslistan. Jag analyserade aktien i mars, men har hittat vad jag tycker är ett par mer intressanta kandidater. Elisa faller framförallt ut för att utdelningstillväxten är obefintlig eller negativ. Till portföljen/bevakningslistan har jag nu lagt in

- Fagerhult, som jag läst om i Placeringsguiden, som nämnt i föregående inlägg
- Cineplex, efter att läst om caset hos Rullstolsinvesteraren

Jag får anledning att återkomma till båda två lite mer ordentligt och grundligt, men spontant känns de båda helt rätt och utdelningstillväxten verkar vara god.

Det är smärtsamt med min gräns med max 14 bolag i portföljen, men samtidigt märker jag att det är nyttigt att tvingas gå igenom investeringar/planerade investeringar och vara tvungen att välja. Någonstans är meningen med regeln just detta, att tvinga mig att göra ett urval. Annars kan jag lika gärna köpa en tråkig indexfond, och det vill jag ju inte. Jag tappar dock min tilltänkta exponering mot euron vilket är tråkigt, men med en annan valuta (CAD) känns det ändå hanterbart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.