Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 2 maj 2015

McCormick & Company Inc.

Efter att sålt och tagit ut HCP ur portföljen började jag leta efter andra alternativ och fastnade då för McCormick & Company (MKC). Företag tillverkar och distribuerar "spices, seasoning mixes, condiments and other flavorful products to the entire food industry". De har en marknadsandel på 22 % globalt för kryddor och örter (årsredovisningen 2014, sid. 2). McCormick har helt fallit under min radar tidigare, men är en så kallad Dividend Aristocrat som höjt utdelningen varje år över 25 år, och de senaste åren har ökningen/år legat på omkring 9 %. Utdelningstillväxten ser god ut och man delar endast omkring 50 %. Hållbarhetsarbetet får godkänt utifrån deras CSR-rapport.

Företaget har i likhet med många andra amerikanska bolag en relativ låg yield, idag på cirka 2 %. Men med en god utdelningstillväxt, stor "moat" och stabil verksamhet hamnar företaget i bevakningslistan/portföljen istället för HCP. Enligt ett par analyser ser det helt klart intressant ut (1, 2).

Idag ligger P/E-talet på cirka 21 (Bloomberg), vilket möjligen är lite högt, men verksamheten verkar vara stabil: "McCormick’s industry leading status in the extremely slow changing herbs and spices industry leaves little doubt about the company’s viability."

Med den här ändringen av portföljen har jag nu en stor andel konsument-baserade bolag: Nike, SCA, ICA Gruppen, Norway Royal Salmon och UPS. Men samtidigt är det inte samma faktorer som slår mot bolagen. Dessutom tror jag (större) konsument-baserade bolag står mer stabilt när det blåser.

McCormicks investerarsidor ser tyvärr mycket ut som ett enkelt reklamblad, men årsredovisningen ger lite mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.