Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 28 januari 2016

Visa rapport

En fullmatad rapportdag. Nyligen kom också Visa (V) med sin rapport för Q1 för deras finansiella 2016. Tittar man på presentationen går det stadigt uppåt. EPS:en låg på 0,69 USD/aktie och ökade med över 10 %. Samtidigt som siffrorna ser bra ut och man inte ändrar de finansiella målen så tar man upp följande: "While the Company is not changing its financial outlook for the fiscal full-year, continued moderating cross-border volume growth and subdued domestic activity across our geographies could ultimately affect our results". Jag tycker målen fortsatt ser bra ut (samma länk).

Visa handlades upp i efterhandeln, så efter att laggat ett tag kommer det nog att lossna nu igen för fart uppåt. Jag är kvar med mitt innehav.

(Även här är det mycket om valutan, jag tycker företagen borde utgå från nuvarande förutsättningar istället för att skylla på makro-läget.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.