Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 22 januari 2016

Utdelningstillväxt

Jag funderade över mått att redovisa min utdelning då jag inte redovisar faktiska tal (se tidigare inlägg om "yield"), men något som är viktigt för mig som är i starten är utdelningstillväxten/ökningen. I det här fallet tar jag inte hänsyn till att jag gjort insättningar/inköp, men det viktiga för mig är ju att utdelningen ökar i nettobelopp varje år kraftigt då jag har planen att köpa in mycket under lång tid framöver. Sedan bidrar förhoppningsvis den ordinarie utdelningstillväxten i bolagen också såklart.

Jag har hittills bara två år, så det får bli dem:
Utdelningstillväxt:
- 2014: -
- 2015: +161 %

Kunde varit värre :).

3 kommentarer:

  1. Bra! Så på 10 år kommer utdelningen ökat med en faktor 15 000 om du kan hålla den nivån. :-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja, det får man hoppas på :). Men för att nyansera lite så tror jag (tyvärr) 2015 kommer vara ett undantagsår, då jag ändrade strategi osv. Faktor 15 000 (!) vore såklart grymt, men klarar jag 30-50 % varje år i utdelningstillväxt med ränta-på-ränta/återinvesterade utdelningar, bolagens utdelningstillväxt och nettoköp så känns det bra. :) Handlar från väldigt små nivåer också, så finns mycket att göra!

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.