Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 28 januari 2016

Rapport SCA

I morse rapporterade SCA sin Q4:a och kom in i linje med förväntningarna. Vid en snabb blick tycker jag siffrorna verkar bra, det viktigaste är att den organiska tillväxten fortsätter. Sedan stör det mig att man använder sig av så mycket avvikelsetal som jämförelsestörande poster och valutaeeffekter (det är en marknadsekonomi...). Men VPA:an ökade till 9,97 från 9,4.

Annars tycker jag följande är intressant att lägga extra märke till:
- Den organiska tillväxten är stark på på tillväxtmarknader: "Den organiska försäljningstillväxten på mogna marknader var 2 procent och på tillväxtmarknader 11 procent." (sid. 4, rapport).
- Utdelningspolicyn ändras, den nya är: "SCA strävar efter att ge långsiktig stabil och stigande utdelning till sina aktieägare." (sid. 6, rapport). Det låter naturligtvis bra :-). Utdelningen höjdes också med 9,5 procent till 5,75 SEK/aktie. "Utdelningstillväxten under den senaste femårsperioden uppgår därmed till 7,5 procent och under den senaste tioårsperioden till 4,6 procent." (sid. 6, rapport).
- Jag kan också tänka mig att det ställs en del frågor vid presentation om förvärvet av Wausau Paper Corp.
- Ej sett något nytt om en vidare uppstyckning av bolaget för skog/konsument.

SCA handlas nu ner omkring 2 %, vilket väl antagligen beror det på att siffrorna var i linje men något sämre än väntat. Jag har kvar mitt innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.