Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 28 januari 2016

Cineplex Inc.

Ok, efter att nu har tittat på presentationen av Q3:an 2015 har jag bestämt att Cineplex får vara kvar i portföljen. Vad gäller hållbarhet verkar det finnas en miljömedvetenhet, men jag saknar tydligare etiska riktlinjer samt även information om löneläget, det jag hittar är lite spretig information om Corporate Social Responsibility. Man får hoppas att det är bra, man följer i vilket fall minimilönerna (sid. 50, årsredovisning 2014). Det som tar emot annars är att de har arkadspel. Jag investerar av princip inte i spelbolag då jag anser de profiterar på ett hemskt sätt. Men då Cineplex är heltäckande på ett helt annat sätt, bland annat med mat, och naturligtvis även arbetar med film till största delen, får det ändå gå för den här gången.

Annars ligger direktavkastningen på runt 3,6 procent med en stabilt ökande utdelning (se presentationen från Q3:an). Värderingen är idag hög, med ett P/E på runt 30, men med tillväxten de har tror jag att det inte ska vara några problem.

Det var via Rullstolsinvesteraren jag fick upp ögonen för bolaget, som i sin tur fick tipset från Gustavs aktieblogg (som alltid hittar de mest exotiska bolag man inte hade en aning om fanns). Jag tycker även den här analysen på Motley Fool gör mig mer övertygad om att det är en bra investering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.