Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 28 januari 2016

Nike, inte H&M

Jag tycker det här uttalandet från investeringssynpunkt är otroligt märkligt:

"–  Det finns fördelar med att vara börsnoterat bolag, men också risker om man fokuserar för mycket på kvartalsvinsten. Gör man det, blir det inga nya varumärken som Cos och & Other Stories, sa Karl-Johan Persson." Det får mig att helt släppa tanken på att investera i Hennes & Mauritz. Jag har svårt att se Nike skulle ha samma synsätt vad gäller nya varumärken med mera och att de inte går att göra med kvartalsredovisning, och där verkar tillväxtresan fortsätta.

2 kommentarer:

  1. En alternativ tolkning skulle vara att det är ett bra tillfälle att köpa när analysmänniskor surar över att två mötestillfällen med företagsledningen strukits och priset sjunker.

    Just uttalandet du citerar tycker jag kan tolkas annorlunda.

    "Det finns fördelar med att vara börsnoterat bolag, men också risker om man fokuserar för mycket på kvartalsvinsten."

    (betoningen är min)

    I det kan man läsa in att han är medveten om den risken och att han trots den tänker hålla tillbaka en del kapital just för att satsa på något nytt.

    (Jag äger inga andelar i H&M däremot misstänker jag att mina Sverigefonder gör det)

    SvaraRadera
  2. Kanske, men jag tycker ändå det är ett provocerande uttalande, transparenta tillväxtplaner prisas efter tid in i kursen om de genererar tillväxt. Varför då inte vara öppen med dem/eller på börsen alls?

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.