Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 19 januari 2016

Utdelning/yield 2015

Har försökt räkna på min yield för 2015. Jag gör med största sannolikhet fel, då jag räknat summan som finns insatt sedan starten på kontot (korrigerat för insättningar/uttag som gjorts) fram till sista december 2015 och tar sedan utdelningar 2015/totalt insatt summa fram till sista december 2015 (ge gärna tips hur detta bör räknas). Utdelningar har räknats efter att källskatt dragits.

Yielden jag hamnar på utifrån ovanstående räkning är i vilket fall 2,58 %, vilket jag tycker är okej, men skulle gärna sett att den var lite högre.

5 kommentarer:

  1. Det låter som "Yield on Cost", detta bespottade mått, och sättet du räknar ut det låter väl hyfsat rätt. Jag skulle nog inte räkna med köp som hände efter utdelningarna eftersom de ännu inte haft någon chans att dela ut.

    "Yield" skulle vara utdelningen delat med börskursen (det vill säga direktavkastning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag lite mer med, dessvärre orkar/hinner jag inte gå igenom och räkna efter köp 2015, detta då nästan samtliga inköp gjorts då. Och den problematiken kvarstår ju om man gör små inköp ofta (vilket jag gör/nog kommer att göra).

      Men jag skulle tro att det jag egentligen funderar är hur man räknar på direktavkastningen/år för sin egen portfölj? Vad motsvarar i det här fallet börskursen om man ska räkna på sin egen direktavkastning?

      Radera
    2. (Ja, det här med Yield on cost verkar vara omtvistat :-)

      Radera
  2. Du kan ju istället räkna på rullande 12-månaders utdelning.

    Du summerar innehavens totala utdelning (som om du skulle få för ett helt år) och dividerar med hur mycket pengar du köpt aktier för.

    Gör man många affärer under året blir därmed YoC en "ögonblicks-bild" för hur mycket utdelning du skulle få om du ägde aktierna under ett helt år.

    Därutöver kan man i vanlig ordning, för statistikens skull, summera årets erhållna utdelning.

    Ex:
    2015 = 1 000 kr
    2016 = 1 100 kr

    För egen del håller jag koll på två saker; 'Rullande 12-månaders utdelning', som är föränderlig (beroende på insättningar/uttag, köp och sälj av aktier under året osv.
    Och så håller jag koll på inkomna utdelningar.

    Hur mycket innehaven avkastar är en annan sak. Går kurserna upp och du säljer med en viss vinst, kallar jag för avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret, den vanliga utdelningen i kronor mäter jag redan (även om den inte redovisas här).

      Men jag funderar på den rullande 12-månaders-utdelningen, är det så jag redan räknat? Alltså utdelning för 2015 delat på inköpssumman (har ingen/obefintlig kassa)?

      Radera

Vänligen håll god ton.