Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 19 januari 2016

Portföljregler av en orsak

Varje gång jag tittar på och blir engagerad i nya bolag blir det sedan efter ett tag alltid lika tydligt för mig varför jag har mina portföljregler (som jag brukar glömma av när jag tittar på nya bolag). De har för mig varit otroligt betydelsefulla och gjort att jag inte svävat ut. En av mina regler är att bolagen ska gå med vinst. Det kan verkligen diskuteras kring DalsSpira, men enligt deras memorandum (sid. 30) hade de ett plusresultat för 2015 (noteras dock att räkenskapsåret endast är på sju månader).

En ytterligare sak som jag dock har märkt är vikten av att jag har gjort en genomlysning av bolaget/investeringen. Hur amatörmässiga dessa analyser må vara, så är det av stor vikt för mig själv och att jag vet vad jag investerar i. Jag tänkte därför ta upp vilka bolag i portföljen/bevakningslistan som jag har analyserat och/eller var jag annars har hämtat informationen. Även om jag inte hittar källa här är det viktigaste dock för mig själv att jag alltid gått igenom bolaget, men det underlättar ju om man har sina hobbyanalyser sparade :).

Alfa Laval
- En mindre genomlysning på bloggen.

Cineplex Inc.
- Ingen analys på bloggen, utgått från Gustavs aktieblogg och Rullstolsinvesteraren.

DalsSpira Mejeri
- Ingen analys på bloggen, läst memorandumet och utgått från Aktiefokus analys.

GN Store Nord 
- Ingen analys på bloggen. Vid investeringen var utgångspunkten att diversifiera portföljen med hälsovård/äldre befolkning samt mot danska börsen/kronan. Brukar läsa Sydbanks analyser (alltid bullish dock).

Hufvudstaden
- Nämns kort i ett inlägg, men har utgått från analyser av Näringslivsnörden, Vägen till Frihet och Snåljåpen.

ICA Gruppen
- Ingen analys på bloggen. Caset handlade mycket om en stabil investering, och fick även ligga till grund för min definition av utdelare (hur det blir med detta i framtiden är dock oklart). Även här brukar det räcka bra med investerarnyheter/artiklar. Större bolag omnämns oftare i mediala börssammanhang i Sverige.

Industrivärden
- Ingen analys på bloggen, men har svårt att se att det behövs. Läst årsredovisning och rapporter.

McCormick & Co Inc.
- Yes, en analys.

Nike Inc.
- En otroligt spretig analys. Den har dock lagt grunden till mina nuvarande investeringsregler.

Nordnet
- Analys skriven.

Norway Royal Salmon
- Ingen analys på bloggen. Läste dock mycket om bolaget innan investeringen. Nämnts endast i detta inlägget. Svårt med bra information utöver bolagsnyheter, brukar googla bolaget.

SCA
- Ingen analys på bloggen. Läste mycket om bolaget innan investeringen dock och hade tur att köpa in det på attraktiva nivåer. Brukar räcka ganska bra med investerarnyheter/artiklar.

UPS
- En mindre genomlysning.

Visa (V)
- Ingen analys på bloggen. Läst mycket på Seeking Alpha. Orsaker till investeringen är en tydlig moat och stabil utdelningstillväxt (noteras att Visa gjort split förra året, därför senaste utdelningen ser lägre ut). Höga riktkurser.

Av ovanstående är det DalsSpira och Cineplex som jag känner att jag behöver göra tydligare egna genomlysningar av innan jag är helt bekväm med dem. I övrigt känner jag mig nöjd med min "koll" på bolagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.