Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 2 februari 2016

Utveckling januari

I januari gick portföljen med +2,37 % enligt beräkningsmodellen. Enligt Avanzas portföljrapport var utvecklingen -0,45 %. Samtidigt gick SIXPRX under januari -7,14 % så jag är mycket nöjd med att hållt emot nedgången så starkt. Jag minns inte var jag läste det, men det var något citat någonstans om att det gäller att inte tappa för mkt än nedgång, snarare än att behöva följa med i uppgång. Det tror jag är viktigt.

Rapportperioden flyger annars vidare.

Topp 3 januari, portföljen (hänsyn ej tagen till valuta)
McCormick, + 2,79 %
SCA, + 2,6 %
Nike, - 0,8 %

Sämst 3, portföljen (hänsyn ej tagen till valuta)
Industrivärden C, - 6,75 %
Alfa Laval, - 5,16 %
Visa, - 4,26 %

GN Store Nord har sålts av så det ingår ej i topp-listorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.