Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

tisdag 16 februari 2016

Rapportstress, lax och portföljförändringar

Idag rapporterade Norway Royal Salmon (NRS) vilket var mitt sista bolaget som jag för närvarande har aktier i. Malmbergs är dock kvar, men kommer att bytas ut (se vidare nedan). NRS gjorde helt klart bra resultat. Jag är inte helt säker på om utdelningen höjs, då det tidigare har varit kombinerat utdelnings- och inlösenförfarande och jag orkar inte riktigt räkna på det, men det ser helt klart ut som den höjs, och direktavkastningen ligger i kursen 80 på omkring 3 %.

*

Malmbergs åker ut snabbt från bevakningslistan efter att nyss kommit in. Orsaken är att Creades lyfts in igen, trots att jag tidigare plockat bort dem från bevakningslistan. Att jag inte tog in Creades tidigare berodde på att jag tyckte deras inlösenförfarande verkade mkt krångligt, och att jag också trodde att det krävdes 25 aktier för att få någon form av utdelning. Men efter kontakt med Avanzas kundtjänst visar det sig att man får 6 % i direktavkastning då inlösen blir i förhållande till det aktier man har, alltså x/25. Såhär står det i kommunikén (sid. 5): "Styrelsen  ämnar  föreslå  stämman  att  genomföra  ett  inlösenprogram  innebärande  inlösen  av var  25:e  aktie  till kursen 308 kr, vilket motsvarar en direktavkastning på 6% i förhållande till slutkursen på Creadesaktien den sista december 2015". Då Creades har så stort innehav i Avanza kan man nog säga att jag spelar lite på båda nätmäklarna efter att nyligen köpt Nordnet. Men jag litar också på Hagströmer, till skillnad från hans gamla parhäst. Handelsbanken sågar Creades i en analys, men jag tror att det kan bli bra och känns också bra med mer investmentspridning.

*

Jag har också börjat titta på ett nytt bolag, finska Raisio. Jag fick uppslaget från en kommentar till ett inlägg hos z2036. Det är helt klart så att jag har fastnat för konsumentsektorn, och med det här innehavet skulle jag också ha en bättre valutaexponering, vilket jag vill ha, speciellt efter att jag sålde danska GN Store Nord. Men det är irriterande att Avanzas Finlands-courtage fortfarande är så mycket högre än det hos Nordnet. Nordnets courtage vore en av de största anledningarna att byta dit, men Avanza kommer fortfarande bättre fram med sin sajt.

*

Rapportperioden har helt klart stressat mig på ett sätt som var längesedan för mig. Fallande kurser har fått mig att bli mer uppmärksam, men jag är glad att jag vågade kasta ut min gamla favorit GN Store Nord och ICA Gruppen, och att fundamentan för de bolagen jag har ser ut att vara bra. Nike har inte samma rapportdatum som övriga bolag utan rapporterar senare i vår, men konsumtionen i USA ökar, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.