Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

torsdag 11 februari 2016

Tur och ICA Gruppen

Jag hade osannolik tur i timing när jag sålde av ICA Gruppen och köpte in Axfood.


ICA Gruppen kraschade fullständigt på sin rapport, vilket bland annat Chansar mest skrivit om. Jag tycker att det verkar se intressant ut nu då de faktiskt trots allt höjde utdelningen, och direktavkastningen är hög. Vad säger ni, ICA/Axfood/inget av dem?

4 kommentarer:

  1. Jag köpte en dos ICA Gruppen för ett tag sedan, mest som diversifiering och skydd mot omotiverade ras. Det funkade ju sådär (se graften ovan). :-)

    Jag tycker fortfarande Axfood är konstigt dyr. Just nu skulle jag inte vilja ha någon av dem men jag tänker inte sälja mina ICA Gruppen-aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja marknaden är galen dessa dagar. :-). Tråkigt med raset.

      Jag antar att de betraktas som någon slags "safe have" och prisas därefter. Jag tror däremot Axfood kan växa lite mer, både som "uppstickaren" och utifrån det 40-20 skrev: http://40procent20ar.blogspot.se/2014/03/axfood-pa-koplistan_16.html

      Radera
  2. Varken Axfood eller Ica är väl speciellt billiga men som Aktiedepån skrev i en kommentar - affärsidén är idiotsäker :-)

    Och direktavkastningen är ju inte helt illa den heller...

    Mvh//Cm

    SvaraRadera

Vänligen håll god ton.