Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

söndag 21 februari 2016

Raisio

Som jag tidigare skrivit om tänkte jag kika lite på bolaget Raisio. Bolaget har ett börsvärde på cirka 653 miljarder euro (Bloomberg), vilket ändå inte är alltför stort. Bolaget är uppdelad i två divisioner, Brands, och Raisioagro, som såvitt jag förstår handlar om föda för djuruppfödning. Bland de märken/"Brands" man har finns flingor, snacks och Benecol. Benecol är inriktad på att sänka kolesterolvärdet. Tittar på man på "Strategic objectives" från årsredovisningen 2014 kan man läsa att målet är följande: "The core of Raisio's strategy includes innovations and healthy, ecological snacks", "Raisio continues the implementation of its growth phase started in 2010. Raisio is growing organically and through acquisitions. Raisio remains active on the acquisition front." Under "Strategic phases", också från årsredovisningen 2014, framkommer det att man enligt företaget själva 2007 arbetade för/i en turn-around, och att man därefter drivit tillväxtmål sedan 2010. På sin investerarsida tar man upp att man växer organiskt och genom förvärv.

De viktigaste marknaderna för bolaget är Finland, Storbritannien, Ryssland, Ukraina, Polen och Tjeckien. Utvecklingen i Ryssland och Ukraina påverkar bolaget, vilket de också tar upp. Jag har haft förtvivlat svårt att hitta information hur stora marknadsandelar man har, så är det någon som vet mer om det får ni gärna kommentera.

Vad gäller hållbarhetsfrågor är det typisk företagstext om detta, men de ser i vilket fall ut att vara medvetna om och arbeta med frågorna (se även årsrapport 2014). Jag hade gärna sett man varit tydligare med lönefrågor och att de ska vara bra för de som arbetar inom företaget. För mig är det givetvis viktigt att alla bolag jag investerar i följer mänskliga rättigheter, men det blir knappast mindre viktigt av att företaget verkar bland annat i Ryssland. De anger i vilket fall att de är anslutna till ILO:s konventioner.

Då jag har svårt att se hur stora marknadsandelar man har är det svårt att se hur tillväxtpotentialen är, men de riktkurser som finns ligger i vilket fall stabilt och över nuvarande kurs. P/e-talet är på cirka 18, vilket jag inte tycker låter alltför dyrt. Man har som utdelningspolicy att dela ut minst motsvarande hälften av VPA:n och man har höjt utdelningen varje år sedan 2007. Direktavkastningen är idag hög på omkring 4 %.

Jag tycker helt klart det känns som ett förhoppningsvis stabilt och intressant utdelningscase med både bra direktavkastning och utdelningstillväxt samt med möjlighet att växa. Med bolaget får jag också en valutaexponering mot EUR, och en bättre valutaspridning är något jag vill ha, inte minst sedan jag sålde GN Store Nord (DKK). På Shareville verkar också bolaget gillas om man kollar på senaste kommentarerna. Jag har också på senare tid fastnat mer för konsumentbolag, och det här caset är ju en tydlig del i det. Bolaget läggs därför in i bevakningslistan med målet att bli en del av portföljen. Jag kommer handla det under tickern RAIVV.

Disclaimer: bolaget upptäcktes genom en kommentar i ett inlägg hos z2036

(Slutligen kan jag inte låta bli att igen ta upp att Nordnets courtage för finska aktier (mini) är mycket bättre än Avanzas (mini). Men jag kör kvar min långa portfölj hos Avanza då sajten fortfarande vinner.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.