Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 6 februari 2016

Portföljoro och kikat på Malmbergs

Uppdatering: Malmbergs åker in på bevakningslistan. Jag är ändå inte helt bekväm med att kasta ut Industrivärden då jag i sådana fall skulle få för få innehav. Med Malmbergs får jag fortsatt hög (förhoppningsvis) direktavkastning.

Det var ett tag sedan jag hade en sådan hög transaktionstakt. Trots ändringarna finns det fortfarande en del saker som gör mig oroad/fundersam över nuvarande innehav:

* Industrivärdens ändring av utdelningsmål. Sänkt direktavkastning, vilket är en av de största orsakerna till att jag har innehavet. Jag har svårt att hitta likvärdiga kandidater. Men det är fortfarande högst möjligt att innehavet säljs av. En eventuell ersättare jag tittar på är Malmbergs (se på Börsdata). Direktavkastningen är hög. I vanliga fall tittar jag mer på utdelningstillväxt, men Industrivärden hade jag just för den höga direktavkastningen. Utdelningstakten ser dock bra ut, utdelningsmålet är 50 procent av koncernens resultat efter skatt (årsredovisning 2014, sid. 14). Verksamheten är tre delar: "Elmateriel, gds-produkter och Tillfällig el/bygg-ström" (årsredovisning 2014, sid. 8) och man har marknad i Norden samt en liten del i Storbritannien. Börsvärdet är på 1208 MSEK och P/E är på omkring 16 (siffror från Avanza). Ägarbilden är tydlig där VD Jan Folke m. familj har majoriteten av rösterna. Affärsidén är att "är att positionera oss som en av marknadens starkaste aktörer inom området elmateriel" (årsredovisning 2014, sid. 8). Det är dock som vanligt med små bolag oroväckande med den låga omsättningen i aktien.

* Nike. Nike har gått ner ordentligt i veckan. Jag har inte sett några direkta nyheter utan tror att det beror på följande saker:
- Konkurrenten Under Armour slog förväntningarna
- Nike:s CEO sålde mycket aktier i slutet av januari (även om han har väldigt mkt kvar)
-  Oro för Kina
Jag trore Nike fortsatt kan leverera, men nu när det är mitt största innehav blir man ändå lite nervös. I efterhandeln igår hämtade sig kursen dock en del.

2 kommentarer:

  1. Att byta Industrivärden mot Malmbergs det skulle ju innebära en ökning av risken i portföljen då du i Industrivärden får exponering mot många olika branscher men i Malmbergs bara en?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Jo, det stämmer, så jag har valt att ha kvar InduC nu, mest för att jag inte hittar något bättre alternativ. Jag gillar däremot fortfarande inte utdelningsändringen.

      Radera

Vänligen håll god ton.