Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 19 februari 2016

Kort portfölj

Ett av mina nyårslöften var att skapa en trading-portfölj. Jag minns inte om jag skrivit det, men därefter har jag hunnit funderat på om jag verkligen orkar det, men nu ska den startas! Att kalla de för en trading-portfölj är nog missvisande, jag tror det är bättre att kalla den för en kort eller spekulativ portfölj. Jag har inte som mål, och inte heller tid, att sitta och trada på riktigt hela dagarna. Däremot gäller fortfarande det jag skrev i inlägget:

"Det är helt enkelt för roligt att köpa aktier. Summan som sätts in (på ett separat konto) kommer dock vara mycket låg. Tar pengarna slut så är det roliga slut. Inga nya insättningar får göras förrän tidigast 2017. Här kommer jag återvända delvis till hur det var i början och gå "på magkänsla", vilket naturligtvis är en katastrofal strategi, men som sagt, det är lite för roligt med aktier. Målet är total avkastning utan några djupare analyser. Jag utgår redan nu från att det inte kommer gå särskilt bra, men vill iaf prova. :-)".

Jag kommer för portföljen att använda Nordnet och redovisa den på Shareville [länk till portföljen där]. Länk till Shareville-portföljen kommer alltid att finnas på min portföljsida, och där finns som vanligt min långa portfölj, mina investeringsregler med mera. Som jag tidigare har skrivit har Nordnet bättre courtage än Avanza, iaf för mini där det är jag håller mig. Skillnaden för courtage för Tyskland är mycket stort, där minimicourtaget på Avanza är 19 EUR, medan det på Nordnet är 9 SEK. För Finland tar Nordnet 1 SEK, medan Avanza har minimicourtage 0,95 EUR. Jag har också länge irriterat mig på att Avanza inte erbjuder handel digitalt i Tyskland (man kan köpa via mäklare, men tycker inte det går att jämföra). Så därför kommer givetvis tyska aktier att ingå. Tyvärr har jag inte likvider men så fort jag har dem kommer portföljen att dra igång! Grundportföljen som jag har tänkt mig är de här:

- Deutsche Bank
- Idex
- JLT Mobile Computers
- Lufthansa
- Tobii

Det ska väl räcka med risk? :-)

Jag kommer antagligen inte redovisa uppdateringar på bloggen jämnt av den korta portföljen, men det kan man ju följa på Shareville. Ett viktigt förtydligande är också är att när jag skriver här på bloggen handlar det om den långa portföljen, om inte annat anges :-). Den långa portföljen är som tidigare alltid uppdaterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.