Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

fredag 24 april 2015

Regelbundet aktiespar

Med Avanza Mini har jag nu möjlighet att handla småposter i svenska aktier med ett courtage på endast 1 krona. Det gör att jag kan handla mer regelbundet. Idén om självförsörjande aktiespar finns givetvis kvar, men det är ju samtidigt roligare att köpa aktier. I bevakningslistan tycker jag nu Hufvudstaden, Creades och Elisa ser alldeles för dyra ut. Nike skulle vara tänkbar att köpa in, men hoppas på en liten rekyl där, dessutom vore det för dyrt med månadsspar i amerikanska aktier. Då kvarstår egentligen bara Industrivärden, vilket jag tycker passar perfekt för månadssparande. Eftersom det ligger såpass nära index så har jag ändå svårt att försöka (med min begränsade förmåga) hitta ett bra GAV. Så utdelningarna för våren kommer att användas till att köpa in sig där för att få upp det till samma portföljvikt (inköpsvärde) som de andra innehaven :)

Idén om självförsörjande aktiespar med ETF:er kvarstår givetvis, men jag vill gärna köpa lite aktier när det kliar i fingrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.