Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

lördag 25 april 2015

HCP, "...an ongoing investigation by the U.S. Department of Justice"

HCP är i blåsväder, eller snarare en av deras största hyresgäster, HCR, då de "submitted false claims to Medicare and Tricare for rehabilitation therapy services that were not medically reasonable and necessary". HCR är en av HCP:s största hyresgäster. Petrusko upppmärksammade detta idag.

Jag tycker det framstår ytterst tveksamt till att vara så beroende av vissa hyresgäster, men givetvis även till att bolag fuskar på det här sättet. Det är också tydligt för mig att jag inte gjort en tillräcklig genomlysning av HCP, då det under lång tid varit ett stabilt utdelningsbolag utgick jag främst från det. Det finns inga garantier på marknaden, är det här en påminnelse om.

Jag är inne på att sälja innehavet HCP och köpa upp mig i Nike istället, men avvaktar utvecklingen lite. Behöver söka vidare efter andra REIT:s som bra alternativ, så om någon har tips på dessa får ni gärna säga till. Pressmeddelandet från Justitiedepartementet: Government Sues Skilled Nursing Chain HCR Manorcare for Allegedly Providing Medically Unnecessary Therapy.

I en analys på Seeking Alpha går man igenom vad som hänt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.