Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

onsdag 29 april 2015

HCP ut, köpt Nike

Efter nyheten om att ett av HCP:s hyresgäster stäms av justitiedepartementet i USA har jag nu sålt mitt innehav i HCP. Jag tror att HCP kan navigera sig igenom detta, bara de ser till att inte vara alltför beroende av vissa hyresgäster, men jag hade inte gjort en tillräcklig analys av företaget och var inte heller bekväm med att investera i verksamhet(er) som utreds för fusk med sjukvård. HCP åker faktiskt till och med helt ut från bevakningslistan/portföljen, primärt då jag tycker företaget både är för osäkert men också för att jag helt enkelt inte är alltför intresserad av verksamheten/har svårt att sätta mig in i det, jag vill kunna följa de företag jag investerar i. Sedan är jag lite generellt skeptisk till att söka avkastning i sjukvård - att det varit fastigheter inom den har dock gjort att jag ändå tyckt det varit ok. Ska ändå hålla ett öga framöver på HCP som ju än så länge ger mycket bra utdelning, men letar nu efter nytt till bevakningslistan.

*

För likviderna från försäljningen har jag nu istället köpt upp mig i Nike (NKE), som varit med mig både som innehav förra sommaren (som jag var tvungen att sälja då jag behövde likvider) och på min bevakningslista sedan den här bloggen började i princip och jag blev mer långsiktigt i mitt sparande. Nike behöver antagligen ingen närmare presentation (förra sommaren skrev jag ett spretigt inlägg om bolaget, där jag dock bland annat gick igenom hållbarhets- och utdelningsaspekter). Sport-retail-giganten har ett marknadsvärde på 85 Miljoner USD (M USD, Bloomberg). Med ett P/E-tal på cirka 28 (Bloomberg) ligger Nike aningen högt, men samtidigt kostar kvalitet precis som med H&M. Nike är på väg att bli en stabil utdelare med god utdelningstillväxt. Nike rapporterade nyligen ett bra kvartal, och pendlar nu omkring 100-dollar i kurs. Riktkurserna är dock satta ganska högt.

Det största hotet just nu är annars företaget Under Armour (UA) som mycket snabbt äter marknadsandelar (även om de fortfarande är mycket mindre än Nike). Nike måste stå på tårna här, speciellt när UA redan växt ikapp Adidas. Jag tror de klarar det, men det krävs hårt arbete

- Nike Inc vs. Under Armor Inc: The 2015 Matchup
- Nike vs. Under Armour: It's War

- A Few Reason why Nike Will Continue Moving Higher
- Update: Nike's Q3 Impresses, But Management's Comments Highlights Near-Term Concerns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.