Samhällsvetare med stort aktie- och fondintresse. På grund av ringa ekonomiska kunskaper handlar mycket om omvärldsanalys, och att följa trender och köpråd med ett kritiskt öga. Fokus är framförallt värdeökning och/eller utdelning, där utdelningstillväxt oftast har företräde framför direktavkastning. Mål är hög avkastning till medelrisk. Genom den här bloggen hoppas jag utvecklas som investerare.

Bloggen är helt oberoende. Ingen reklam. Inga samarbeten.

onsdag 8 april 2015

Hufuvstaden till portföljen, Castellum ut

Ända sedan jag blev mer långsiktig i mitt sparande har jag haft Castellum som tilltänkt del av portföljen. Jag vet inte riktigt vad som hände, men ju mer jag läste om Hufuvdstaden, desto intressantare lät det. Jag både förstår och greppar Hufvudstaden lättare, även om det handlar om fastigheter i båda fallen. Sedan är det ju det här med att de med Lundberg i spetsen är erkänt försiktiga något som gjorde det mer intressant, jag tittade på den här presentationen från ett analytikermöte 12 februari i år. Det är bara att scrolla fram till "Nettobelåningsgrad" så inser man att det är ett försiktigt företag.

Huvudstaden är precis som Castellum en stabil utdelare med stabil utdelningstillväxt. Målet är också att aktien "ska ha en god utdelningstillväxt över tiden".

Näringslivsnörden och Vägen till frihet har skrivit gedigna analyser av bolaget. Se även Snåljåpen, Sålt Castellum. Hufvudstaden på väg in?
Sålt Castellum. Hufvudstaden på väg in?
Sålt Castellum. Hufvudstaden på väg in?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vänligen håll god ton.